Węglarki w nowej roli

autor: TRz

Wagony do przewozu węgla okazują się przydatne przy naprawie torowiska
W środę, 29 grudnia 2021 r., kolejny pociąg towarowy, złożony z lokomotywy spalinowej i czterech wagonów, przejechał odcinkiem trasy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Chociaż Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) nie posiada licencji na świadczenie przewozów towarowych na rzecz innych klientów, to może prowadzić przewozy na własne potrzeby, związane z remontem torowiska w Tarnowskich Górach.
Na początku grudnia Polska Agencja Prasowa, a w ślad za nią inne media, podały informację o pierwszej po dwudziestu latach przerwie w przejeździe pociągu towarowego po wąskim torze na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych. Węglarkami zamiast węgla przewieziono tłuczeń do naprawy torowiska na mijankę w Tarnowskich Górach. Jak się okazuje, nie był to ostatni przejazd składu towarowego na tej trasie.
Górnośląski Okręg Przemysłowy posiadał od połowy XIX w. do końca XX w. rozległą sieć linii wąskotorowych. Sięgały one od Miasteczka Śląskiego na północy po Racibórz na zachodzie i Katowice na wschodzie. Po wąskim torze przewożono różne towary, m.in. dolomit z kamieniołomów, rudę cynku i ołowiu czy węgiel kamienny.
Umowę bocznicową z Hutą Cynku Miasteczko Śląskie rozwiązano w 1990 r., a w 1998 r. rozwiązano umowę ze składem opału w Miasteczku Ślaskim. Ostatni transport węgla z bytomskiej kopalni Rozbark do elektrowni w Chorzowie odbył w maju 2001 r. Potem uruchamiano pociągi pasażerskie w wakacje letnie oraz w latach 2016-2020 jesienią. Te ostatnie kursowały pod nazwą Srebrny Pociąg.
SGKW zachowało jednak tabor towarowy. To około 35 węglarek czteroosiowych systemu Ziehla, jedna węglarka dwuosiowa systemu Ziehla, jedna węglarka niskościenna dwuosiowa, kilka platform czteroosiowych i jedna dwuosiowa. Pozostałością po usługach świadczonych na rzecz hutnictwa są cztery wagony kryte stalowe czteroosiowe do przewozu płyt cynkowych. Obok nich zachowały się też m.in. jeden wagon kryty stalowy dwuosiowy, kilka różnego typu i budowy wagonów krytych czteroosiowych, dwa wagony kryte stalowe oraz kilka różnego rodzaju wagonów pochodzących z kolei przemysłowych.