Kopalnia Guido

autor: TRz

 zyska połączenie z lotniskiem Pyrzowice
Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach zamierza od 20 sierpnia wprowadzić znaczne zmiany w komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice – Bytom – Piekary Śląskie – Pyrzowice. Zlikwidowane zostaną linie autobusowe nr AP1 (Pyrzowice – Bytom - Gliwice), 53 (Bytom – Sączów - Pyrzowice), 850 (Bytom-Gliwice) i nocna linia 113N (Bytom – Piekary Śląskie).
W zamian powstaną dwie nowe linie: M16 (Gliwice – Piekary Śląskie Osiedle Wieczorka) i M116 (Piekary Śląskie Osiedle Wieczorka – Pyrzowice). ZTM Katowice zapowiada, że tak naprawdę będzie to jedna linia bez konieczności przesiadki. Nasuwa się wobec tego pytanie, po co ta sama linia ma mieć dwa różne oznaczenia, co z pewnością będzie zmylać pasażerów.
Na takim rozwiązaniu jedni stracą, inni zyskają. Z Bytomia nie będzie się już dało bezpośrednio dojechać do centrum handlowego M1 w Zabrzu, czy też do gliwickiej zajezdni tramwajowej, czy też do Teatru Muzycznego w Gliwicach. Za to zabrzańska Kopalnia Guido uzyska połączenie z Bytomiem, Piekarami Śląskimi i Pyrzowicami.
Likwidowane linie mają różną historię. Najstarszą z nich jest linia 53, funkcjonująca od kilkudziesięciu lat. Linia 850 powstała z przemianowania linii G, uruchomionej w drugiej połowie XX wieku na trasie Bytom – Gliwice po tak zwanej starej autostradzie. Linia AP1 funkcjonowała ledwie kilka lat. Początkowo obowiązywała na niej podwyższona opłata 14 zł za przejazd.
Najmłodszy byt miała linia 113N. Uruchomiono ją w nocy 2 listopada 2019 r. jako linię dowozową dla górników pracujących na KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary. Autobus 113Nod samego początku kursował na trasie Bytom Dworzec – Piekary Śląskie Kopalnia – Piekary Śląskie Osiedle Wieczorka Dworzec, wykonując tylko dwa przejazdy: o godzinie 2.15 z Bytomia i 2.40 z Osiedla Wieczorka.