Inwestycje na Nadodrzance

autor: TRz

 pozwolą na sprawniejszy dojazd do portu w Szczecinie
Gdy czterdzieści lat temu zelektryfikowano odcinek kolejowej magistrali nadodrzańskiej, węgiel wożony był nią tylko w jedną stronę, ku portom. Obecnie składy z węglem spotkać można kursujące po obu torach w obu kierunkach: węgiel z importu jeździ na południe, a węgiel krajowy na północ.
Linia kolejowa nr 273 Wrocław - Szczecin pozostaje jedną z dwóch kluczowych arterii kolejowych łączących południe Polski z portami bałtyckimi. Od 2017 r. kursują nią ponownie przez cały rok pasażerskie pociągi dalekobieżne. Niegdyś nazywana była Nadodrzańską Magistralą Węglową, teraz potocznie mówi się o niej Nadodrzanka.
Jednym z najważniejszych odbiorców węgla położonych przy tej trasie jest elektrownia Dolna Odra w Nowym Czarnowie koło Gryfic. Jak zapewnia PKP Polskie Linie Kolejowe, tory prowadzące do elektrowni Dolna Odra są w stanie zapewniającym sprawne i bezpieczne wjazdy i wyjazdy pociągów towarowych z i do elektrowni. Przykładowo w maju 2023 r. 54 pociągi wyjechały z elektrowni, a przyjechały do niej 52 pociągi.
Największy ruch na Nadodrzance panuje jednak w Zagłębiu Miedziowym. Wiosną najbardziej obciążonym pod względem liczby pociągów towarowych odcinkiem linii 273 był Rudna Gwizdanów – Głogów z średnim wynikiem 22,6 pociągów na dobę.
W drugiej i trzeciej dekadzie XXI w. wyremontowano sporą część linii Wrocław - Szczecin, podnosząc znacząco prędkość i skracając czas jazdy. Nadal jednak są miejsca, gdzie pociągi muszą zwalniać, np. w Kostrzynie nad Odrą czy Głogowie.
Obowiązująca obecnie prędkość w Kostrzynie wynosi 60 km/h na liczącym około 3 km odcinku Chyrzyno – KOB, ze względu na geometrię i układ torów. Powodem jest wjazd przez łuki na obiekty inżynieryjne [mosty nad rzeką Wartą - red.] oraz pochylenie terenu – spadki 8,3 promila. Na dojeździe do stacji Głogów prędkość wynosi 70 km/h. W tym roku przewidywany jest remont torów nr 16, 18, 26 i 124, dla przywrócenia maksymalnej prędkości i obecnie obowiązuje ograniczenie do 30 km/h - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Kolejnym problemem możliwym do usunięcia są nieliczne jednotorowe odcinki, zmniejszające przepustowość. Większość odcinków linii Wrocław – Szczecin zwanej Nadodrzanką to odcinki dwutorowe. Planowane jest odtworzenie toru wraz z obiektem mostowym na rzece Odrze na obecnie jednotorowym odcinku Księginice – Brzeg Dolny na Dolnym Śląsku. Zakres inwestycji i termin jej realizacji będzie znany po wykonaniu dokumentacji projektowej.
Jednotorowy odcinek był też na terenie Szczecina między stacją Szczecin Podjuchy a posterunkiem Szczecin Port Centralny SPA, na starym moście nad Regalicą. Tam zbudowano już nowy most, który ma być oddany do użytku z początkiem października br. Ta akurat inwestycja jest w całości realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie w Szczecinie.
Sprawniejszy będzie dojazd do portu w Szczecinie. W jego pobliżu budowany jest też nowy przystanek pasażerski.
- W ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej PKP Polskie Linie Kolejowe SA między stacją Szczecin Główny i Szczecin Port Centralny, budują przystanek Szczecin Łasztownia. Przystanek będzie składał się z dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 130 i szerokości 4,5 m. Dzięki windom dostosowany będzie do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac na przystanku planowane jest do końca 2023 r. Odległość od Szczecina Głównego to ok. 630 m, a od Szczecina PC to około 740 m - wylicza Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.
W ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej na LK nr 273 poza przystankiem Szczecin Łasztownia powstanie przystanek Szczecin Żydowce. W ramach Programu Przystankowego wybudowany zostanie przystanek Radziszewo.
Linia kolejowa nr 273 liczy sobie ponad 355 kilometrów. Zaczyna się na stacji Wrocław Główny i prowadzi m.in. przez stacje Wołów, Głogów, Nowa Sól, Kostrzyn, Gryfino.