autor: TRz
w Sobótce przyspieszą dopiero w czerwcu
Od półtora roku pociągi towarowe obsługujące kopalnię odkrywkową w Sobótce jeżdżą po wyremontowanej linii kolejowej nr 285 w stronę Świdnicy. Chociaż mogłyby ten dystans pokonać w kwadrans, bo nowy tor pozwala na osiągnięcie prędkości 80 km na godzinę, to nadal przejechanie 20 kilometrów zajmuje im godzinę. Jak długo jeszcze mimo wymiany szyn i podkładów pociągi z kruszywem będą jeździć w tempie rowerzysty?
Na pograniczu powiatów wrocławskiego i świdnickiego, koło stacji PKP Sobótka Zachodnia funkcjonują Strzeblowskie Kopalnie Surowców Mineralnych Sp. z o.o. Zakład wytwarza m. in mączki skaleniowo-kwarcowe, mączki i wypełniacze kwarcowe oraz kruszywa granitowe. Wydobycie podjęto tu już w czasach niemieckich, od 1955 r. firma występuje pod obecną nazwą. W 1999 r. nastąpiła prywatyzacja kopalni.
Urobek transportowany jest do odbiorców fragmentem linii kolejowej nr 285 Wrocław - Sobótka Zachodnia - Świdnica Zachodnia - Jedlina Zdrój. Pomiędzy Świdnicą a Wrocławiem do czerwca 2000 r. kursowały także pociągi pasażerskie. W końcu Strzeblowskie Kopalnie zostały ostatnim użytkownikiem trasy. Podjęty kilka lat temu remont jednotorowej linii prowadzony jest tak, aby nie przerywać dostaw z kopalni. Od 3 sierpnia 2020 r., po położeniu nowego toru na tym odcinku, wznowiony został ruch pociągów pomiędzy Świdnicą a Sobótką Zachodnią.
- Na trasie Sobótka Zachodnia-Świdnica w dni robocze kursują dwa składy pociągów towarowych obsługujące kopalnię odkrywkową w Sobótce Zachodniej. Ze względu na prace na linii składy kursują z prędkością do 20 km/h. Po zakończeniu prac pociągi towarowe będą mogły kursować z prędkością do 80 km/h, a pociągi pasażerskie z prędkością do 100 km/h. Przed rozpoczęciem prac pociągi towarowe kursowały na tej trasie z prędkością do 20 km/h. - informuje Rafał Sterczyński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dopuszczalna prędkość miała zostać podniesiona już od 13 marca 2022 r., a więc od korekty rozkładu jazdy. Wtedy też miały ruszyć pociągi z Wrocławia Głównego w stronę stacji Świdnica Miasto: o godzinach 6:33, 7:33, 9:39, 11:26, 12:29, 14:01, 15:33, 16:35, 18:41, 20:37 o 22:38 w dni robocze i w nieco innych porach w dni wolne. Tak się jednak nie stanie. Wznowienie ruchu pociągów pasażerskich i podniesienie prędkości pociągów towarowych przesunięto na koniec wiosny.
Po otwarciu linii będzie możliwość wznowienia ruchu pasażerskiego po ponad 20 latach. Otwarcie linii z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy zaplanowane jest na czerwiec 2022 roku. Między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na peronach zamontowane jest jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Komfort oczekiwania na pociąg zwiększą wiaty i ławki. Dla rowerzystów zamontowano stojaki na rowery. Na przedmieściach Wrocławia wybudowany został przystanek Bielany Wrocławskie. W obszarze miasta pociąg zatrzyma się na przystankach: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Perony wybudowano w nowych, dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice jest bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych oraz nowe urządzenia sterowania ruchem. Przygotowywane do kursowania pociągów są mosty i wiadukty. Odnowiona została m.in. przeprawa nad rzeką Ślężą we Wrocławiu - wyjaśnia Rafał Sterczyński z PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują także zadanie „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój”, w którego zakres wchodzi przebudowa przystanku Świdnica Kraszowice.
Na przystanku Świdnica Kraszowice wymienione zostały tory. Budowany jest nowy peron, który będzie dostosowany do potrzeb osób mających ograniczone możliwości poruszania się. Na peronie będą wiaty i siedziska. Przewidziano gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie . Zamontowane będzie nowe oświetlenie. Ustawione będą stojaki na rowery.