Polska Agencja Prasowa
na kolejce wąskotorowej z Rysiem
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które jest operatorem popularnej kolejki z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, rozpocznie 10 kwietnia br. wiosenne przejazdy na trasie Bytom-Tarnowskie Góry-Bytom. Po raz pierwszy stałe kursy obsłuży wyremontowany ostatnio parowóz wąskotorowy typu Ryś.
SGKW co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na trasie: Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko Śląskie. Wzdłuż 21-kilometrowej linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze czy zalew Nakło-Chechło.
Aby budować jak najszerszą ofertę, Stowarzyszenie, prócz dbałości o szlak, pozyskuje i remontuje tabor - zarówno wagony, częściowo przerabiając pod tym kątem stare węglarki - jak i lokomotywy. Pociągi prowadzi przede wszystkim lokomotywami spalinowymi, głównie używanymi w ostatnich latach działania sieci GKW rumuńskimi Lxd2. W 2019 r. jeździł tam też m.in. wypożyczony parowóz Las.
W 2019 r. SGKW kupiło wspólnym staraniem swoim i bytomskiego samorządu 70-letni parowóz T49 Ryś. W chwili zakupu maszyna była już częściowo wyremontowana, jednak aby wrócić na tory, potrzebowała jeszcze sporo napraw. Pod tym kątem prowadzono m.in. internetową zbiórkę.
Jak przypomniał w niedzielę Karol Majcherczyk z SGKW, wyremontowany parowóz można już było zobaczyć na szlaku od grudnia ub. roku przy okazji jazd próbnych i szkolenia personelu, a także podczas 30. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
- Od kwietnia każdy chętny będzie mógł nie tylko go obejrzeć z daleka, ale przejechać się prowadzonym przez niego pociągiem. To nie lada gratka. W całej Polsce czynnych jest zaledwie 13 wąskotorowych lokomotyw parowych, a ostatnie takie maszyny zakończyły pracę na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych ponad 30 lat temu - zaznaczył przedstawiciel Stowarzyszenia.
Ciągnięte Rysiem wiosenne pociągi będą kursowały 10, 24 i 30 kwietnia, 1 i 3 maja, a następnie w każdą sobotę i niedzielę do końca maja. Odjazdy ze stacji Bytom Wąskotorowy są planowane o godzinie 9.30, 13.30 i 16.30 (ostatni kurs do przystanku Sucha Góra), a z Tarnowskich Gór o 11.00 i 15.00. SGKW przypomina, że parowóz, oprócz pary, z komina wyrzuca sadzę, należy więc wziąć to pod uwagę przy wyborze odzieży.
Na chętnych do zwiedzenia stacji Bytom Karb Wąskotorowy o 12.00 i 15.00 będzie czekał przewodnik. Będzie można też zwiedzić nastawnię i izbę tradycji, a także przejechać się drezyną ręczną. Rozkład jazdy i cennik można znaleźć na stronie sgkw.eu oraz pod adresem facebook.com/GKWBytom.
Pozyskany przez SGKW parowóz typu Ryś został wyprodukowany w 1950 r. w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie i przez 20 lat pracował w Zakładach Cynkowych Szopienice w Katowicach, gdzie następnie został ustawiony w charakterze pomnika. W 1996 r. został przewieziony na stację kolei wąskotorowej w Rudach.
Po 2000 r. rozpoczęto remont parowozu w warsztatach naprawczych kolei piaskowych w Przezchlebiu. Remont ten nie został ukończony i w 2009 r. Ryś wrócił do Rud. W 2019 r. trafił do parowozowni GKW w Bytomiu, a następnie do warsztatów Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, gdzie po 50 latach od wycofania ze służby przywrócono go do pełnej sprawności.