Kopalnia soli w Bochni

autor: MD

  od dziewięciu lat znajduje się na prestiżowej liście
 23 czerwca 2013 r. to szczególna data dla kopalni soli Bochnia. Tego dnia trafiła bowiem na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W naszym kraju obecnie znajduje się 17 obiektów mogących poszczycić się takim tytułem. W tym gronie nie brakuje miejsc związanych z szeroko pojętym górnictwem. Są na niej bowiem jeszcze: kopalnia soli w Wieliczce, kopalnia rud ołowiu, srebra i cynku w Tarnowskich Górach, krzemionkowski region prehistorycznego górnictwa krzemienia pasiastego.
W bocheńskiej kopalni wydobycie prowadzono nieprzerwanie przez blisko 750 lat. Co stawia ją w absolutnej czołówce wśród kopalń w Europie i w Polsce. Początki pozyskiwania soli sięgają w tym regionie już nawet 3,5 tys. lat p.n.e.
We wpisie, który stał się faktem w 2013 r., została ujęta strefa zabytkowa kopalni, którą tworzą trzy szyby – Sutoris (z połowy XIII w.), Campi (z połowy XVI w.) i Trinitatis (z początku XX w.) oraz 9 poziomów, usytuowanych pod powierzchnią. Z szybem Sutoris związana jest legenda o pierścieniu św. Kingi. Doceniono także spuściznę duchową bocheńskich górników, którą stanowią podziemne kaplice i miejsca kultu religijnego.
Dynamiczny rozwój kopalni przypadł na okres XV i XVI w. Potem było już gorzej. Po roku 1771 kopalnia znalazła się w zaborze austriackim. Pod kontrolą Cesarstwa Austro-Węgierskiego była do 1918 r. W XX w. następowało znaczne zmniejszenie wydobycia soli ze względu na jego opłacalność. W roku 1981 kopalnię wpisano do rejestru zabytków. W latach 90. XX w. rozpoczęto działalność turystyczną i z niej Bochnia słynie obecnie.
Rocznie w kopalni przyjmuje się ok. 200 tys. gości. Bocheńskie wyrobiska oferują im idealne połączenie tradycji z nowoczesnością. Odwiedzający mają do wyboru kilka wariantów zwiedzania. Jednym z nich jest podziemna przeprawa łodziami. Pływają one po zalanej solanką komorze i są zarejestrowane w Polskim Rejestrze Statków, tak jak statki pływające po morzach. Inną atrakcją jest przejazd podziemną kolejką oraz zjazd najdłuższą, 140-metrową zjeżdżalnią, łączącą dwa poziomy kopalni.