Polska Agencja Prasowa
Z lotniska Katowice w lutym br. skorzystało 14 tys. pasażerów, czyli o ponad 95 proc.
mniej niż przed rokiem - podały w poniedziałek służby prasowe portu. Rósł nadal natomiast przewóz lotniczego cargo.
Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, w ruchu pasażerskim ogółem obsłużono tam w lutym br. 14 tys. podróżnych - o 250,9 tys. mniej (spadek o 94,7 proc.) w porównaniu z tym samym okresem ub. roku. W lutym w Pyrzowicach odbyło się 697 startów i lądowań, czyli o 1911 mniej (o 3,3 proc), niż w tym samym okresie minionego roku.
Z siatki połączeń regularnych skorzystało w lutym br. 3,2 tys. pasażerów, o 215,4 tys. mniej (o 98,5 proc.) w porównaniu z drugim miesiącem 2020 r. W ruchu czarterowym linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic 10,6 tys. osób, to o 35,2 tys. mniej (o 76,8 proc.).
Jak powiedział cytowany przez Adamczyka Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, linie lotnicze oraz biura podróży już rok zmagają się z kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa. Skutkiem są wyniki przewozów pasażerskich, zdecydowanie niższe niż w poprzednich latach.
Od kilku miesięcy szczególnie mocno ograniczona jest siatka połączeń regularnych, a to ze względu na liczne restrykcje dla osób podróżujących do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, czy też Norwegii - czyli kluczowych rynków w ruchu rozkładowym z Pyrzowic - wskazał Tomasik.
Zaznaczył, że mimo największego w historii lotnictwa kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa, Katowice Airport ma stosunkowo dobre informacje z segmentu przewozów czarterowych.
Aktualnie w Pyrzowicach obsługiwane są m.in. dalekodystansowe loty do Cancun i Puerto Platy na zlecenie Rainbow Tours oraz rejsy do Punta Cany dla biura podróży TUI. Połączenia te realizowane są za pomocą bazującego w Katowice Airport, a należącego do PLL LOT, Boeinga 787-8 Dreamliner - podał Tomasik.
Ponadto, w niedzielę zainaugurowano cotygodniowe dalekodystansowe połączenie czarterowe TUI do Amílcar Cabral w Republice Zielonego Przylądka. Rejs obsłużył (z postojem na tankowanie na Gran Canarii) należący do linii lotniczej Enter Air Boeing 737-800.
Tomasik zaznaczył w poniedziałek, że w lutym br. roku kontynuowany był stabilny trend dużego wzrostu przewozów cargo z i do Pyrzowic. Podczas drugiego miesiąca 2021 r. w Katowice Airport obsłużono 2039 ton towarów, to jest o 510 ton więcej (o 33,3 proc. więcej) w porównaniu z tym samym miesiącem ub. roku.
Od stycznia do końca lutego 2021 r. na katowickim lotnisku obsłużono 4225 ton frachtu, czyli o 1105 ton więcej (o 35,4 proc.) niż w 2020 r. W całym 2020 r. katowickie lotnisko umocniło się na pozycji lidera w segmencie cargo wśród polskich portów regionalnych z wynikiem blisko 20,4 tys. ton frachtu lotniczego - najwięcej w historii portu, mimo ogólnoeuropejskiego spadku tych przewozów o 12 proc.