Opracował: JM
to inwestycja o szacowanej wartości ok. 600 mln zł
W Katowicach trwają prace projektowe nad Dzielnicą Nowych Technologii, czyli HUB-em Gamingowo-Technologicznym. Inwestycja, która powstanie na terenie po kopalni Wieczorek, ma ułatwiać realizację nowych projektów i nawiązywanie współpracy branży gamingowej z otoczeniem gospodarczym. Jak wskazują przedstawiciele katowickiego magistratu, bardzo istotnym elementem projektu jest uzyskanie dofinansowania unijnego w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.
Jak wskazują przedstawiciele katowickiego samorządu, budowa Hub-u Gamingowo-Technologicznego to inwestycja wyjątkowa z wielu względów. Na miejsce realizacji wybrano unikatowy i zabytkowy zespół obiektów dawnej KWK Wieczorek. Część istniejących, poprzemysłowych budynków zostanie zaadaptowana na potrzeby HUB-u, powstaną też nowe budynki. W industrialnej przestrzeni – typowej dla historycznego oblicza Katowic - powstaje inwestycja oddająca kierunek rozwoju na przyszłość.
HUB ma skupiać przedsiębiorców związanych z branżą e-sportu i gier komputerowych, a także firmy technologiczne. Będą mieli oni do dyspozycji powierzchnie biurowe i coworkingowe, studia filmowe i e-sportowe, laboratoria, zaplecze infrastruktury IT, a także sale konferencyjne i pomieszczenia edukacyjne. Stworzenie dla tych branż wspólnej przestrzeni pozwoli przyciągnąć kolejne podmioty, a także zapewni warunki sprzyjające do powstawania wspólnych projektów. Pomoże w tym również międzynarodowa rozpoznawalność, którą przynoszą organizowane w Katowicach mistrzostwa świata w e-gamingu – Intel Extreme Masters – mówi Wojciech Maroszek, z-ca dyrektora ds. HUB-u w spółce Katowickie Inwestycje.
HUB Gamingowo-Technologiczny to inwestycja o szacowanej wartości ok. 600 mln zł. Jej zakres oraz powstanie na terenie po byłej kopalni, sprawia, że porównywana jest do powstałej w Katowicach Strefy Kultury. Obecnie prowadzone prace projektowe dotyczą pierwszego z sześciu przewidzianych etapów HUB-u – adaptacji i rewitalizacji już istniejących budynków. Wiosną powinien być gotowy projekt budowlany dla tego etapu, po którym powstanie projekt wykonawczy, a w pierwszej połowie 2024 roku będzie można rozpocząć prace budowlane.
Jednocześnie trwają działania związane z realizacją pozostałych etapów inwestycji. Jeszcze w tym kwartale ma zostać ogłoszony konkurs architektoniczny, obejmujący powstanie studiów filmowych i e-sportowych. Dokumentacja projektowa tego etapu powinna być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku.
Bardzo istotnym elementem projektu jest uzyskanie dofinansowania unijnego w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Projekt zyskał status przedsięwzięcia o znaczeniu strategicznym, a złożenie wniosku o dofinansowanie powinno nastąpić w kwietniu bieżącego roku – tłumaczy Wojciech Maroszek.
Choć wbicie „pierwszej łopaty" planowane jest na pierwszą połowę 2024 roku, to w ramach HUB-u już teraz realizowane są pierwsze projekty. Przykładem jest Games Music Fest organizowany przez Filharmonię Śląską we współpracy z m.in. Keywords Studio, Uniwersytetem Śląskim oraz miastem.
Katowice są gospodarzem wielu wydarzeń, m.in. sportowych, kulturalnych oraz szeroko rozumianej rozrywki. Gościmy duże festiwale muzyczne i organizujemy wielkie koncerty. W 2015 roku Katowice otrzymały prestiżowy tytuł Miasta Muzyki UNESCO i do dzisiaj są jedynym miastem w Polsce oraz jednym z 22 w Europie, które mogą szczycić się tym wyróżnieniem. Jednocześnie od lat odbywają się u nas finały Intel Extreme Masters. Wydarzenie skupiające światowe gwiazdy e-sportu przyciąga do Katowic tysiące fanów i jest transmitowane do najdalszych zakątków świata. Teraz te dwa elementy, mocno obecne w Katowicach znów się połączą za sprawą Game Music Festiwal. Wydarzenie będzie poświęcone muzyce towarzyszącej rozgrywkom w wirtualnej rzeczywistości – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
17 i 18 lutego, w Spodku oraz Filharmonii Śląskiej, odbędą się koncerty, panele dyskusyjne i spotkania, z udziałem uznanych kompozytorów, twórców i osób z branży. Wśród gości znajdą się między innymi Adam Skorupa – odpowiedzialny za skomponowanie muzyki do gry „Wiedźmin" czy Peter McConnell, znany ze współpracy ze studiem LucasArts, odpowiedzialnym za ścieżkę dźwiękową dla wielu gier poświęconych Gwiezdnym Wojnom. Organizatorzy mają zamiar sięgnąć też po możliwości oferowane przez nowe technologie. Dlatego w trakcie Game Music Fest mają być wykorzystywane między innymi hologramy oraz technologia VR.